Przejdź do treści

Spotkanie podsumowujące projekt TWOJA PASJA – TWOJA PRZYSZŁOŚĆ i upowszechnianie – REKOMENDACJE

Zorganizowaliśmy dwa spotkania online podsumowujące projekt:

  • jako wydarzenie towarzyszące Konferencji Młodzieżowej “Bądź świadomy, zaangażowany, krytyczny” – prezentacja rezultatów: filmu z projektu, prezentacji działań oraz wypracowanych rekomendacji w dniu 15.11.2023 w Piekarach Śląskich – udział wzięli uczestnicy konferencji młodzieżowej oraz odbiorcy online – ok. 200 osób
  • spotkanie główne podsumowujące projekt w dniu 13.12.2023 – prezentacja rezultatów: filmu z projektu, prezentacji działań oraz wypracowanych rekomendacji oraz odpowiedzi na pytania; uczestniczyli przedstawiciele lokalnej społeczności na spotkaniu sieciującym oraz uczestnicy online z Polski, Estonii i Włoch zaproszeni przez organizacje partnerskie. Udział wzięło w sumie ok. 70 osób.

REKOMENDACJE:

REKOMENDACJE REKOMENDACJE

Końcowa analiza ankiet ewaluacyjnych:

Pierwszy dokument, “YPYF SURVEY PRE-TRAINING ESTONIA – RAPORT”, zawiera szczegółowe informacje od osób pracujących z młodzieżą, w tym ich pochodzenie, rodzaje pracy z młodzieżą, w które są zaangażowani, grupy wiekowe, z którymi pracują oraz ich mocne strony i obszary do poprawy. Podkreślono różnorodność pracy w zakresie wsparcia młodzieży, w tym zajmowanie się kwestiami zdrowia psychicznego, wsparciem edukacyjnym i edukacją technologiczną/ cyfrową.

Pracownicy wyrażają potrzebę doskonalenia różnych umiejętności i wykazują entuzjazm dla uczestnictwa w kursie szkoleniowym Erasmus+ w celu rozwoju osobistego i zawodowego. Przedstawiają również swoje oczekiwania wobec szkolenia, podkreślając zdobywanie nowych metodologii, lepszego zrozumienia polityki młodzieżowej i tworzenia sieci kontaktów. Niektórzy wspominają o ograniczeniach w ich kraju dotyczących pracy z młodzieżą, w tym o wymaganiach zawodowych i ograniczeniach prawnych.

Drugi dokument skupia się na analizie kwestii związanych z komunikacją i zaangażowaniem uczniów w szkołach i organizacjach pozarządowych. Identyfikuje on podstawowe problemy, w tym nieodpowiednie szkolenia dla pracowników młodzieżowych/ nauczycieli, brak uczestnictwa młodzieży i potrzebę reformy edukacyjnej. Proponowane rozwiązania obejmują organizowanie spotkań uświadamiających dla dyrektorów szkół, pozyskiwanie grantów na kursy i szkolenia  w celu podkreślenia znaczenia aktywnego słuchania i partycypacyjnych metod nauczania. Celem jest poprawa świadomości nauczycieli i zmiana metod edukacyjnych na bardziej integracyjne i partycypacyjne.

Trzeci dokument, “Wyniki ankiety YPYF”, pokazuje kompleksowe spojrzenie z perspektywy młodzieży w zakresie edukacji, pozaformalnych działań edukacyjnych, hobby i aspiracji dotyczących przekształcania pasji w zawody. Badanie odzwierciedla różnorodne opinie na temat znaczenia edukacji dla rozwoju osobistego, atrakcyjności i doświadczeń związanych z edukacją pozaformalną oraz wyzwań związanych ze znalezieniem i realizacją hobby. Młodzi respondenci wyrazili szeroki zakres zainteresowań i aspiracji, a także szczerze przyznali się do napotykanych przeszkód, w tym ograniczeń czasowych, finansowych i braku wsparcia.

Łącząc spostrzeżenia ze wszystkich trzech dokumentów, ujednolicona analiza pokazuje znaczną lukę między doświadczeniami i potrzebami młodzieży a możliwościami lub zrozumieniem osób pracujących z młodzieżą. Podkreśla to konieczność stosowania strategii adaptacyjnych w pracy z młodzieżą, koncentrując się na potencjale edukacji pozaformalnej do skutecznego angażowania młodzieży. Aspiracje osób pracujących z młodzieżą w zakresie rozwoju zawodowego są zbieżne z pragnieniem młodzieży dotyczącym angażujących, praktycznych doświadczeń edukacyjnych wykraczających poza edukację formalną. Wypełnienie tej luki wymaga ukierunkowanego szkolenia dla osób pracujących z młodzieżą, wspierania środowisk zachęcających młodzież do uczestnictwa oraz opracowywania programów, które współgrają z różnorodnymi zainteresowaniami i preferencjami edukacyjnymi młodzieży.